W tym roku wprowadzony został nowy Pakiet Mobilności. Tym samym pojawiają się zupełnie nowe zasady dla samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to, że zarówno przedsiębiorcy, jak i kierowcy muszą szykować się na duże zmiany, których skutkiem będzie więcej formalności i niestety również kosztów. Najważniejsze z nich weszły w życie już 21 maja 2022 roku.
Konieczność posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych oraz zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
Aby uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego trzeba spełnić kilka wymogów. Przede wszystkim musimy posiadać stałą i rzeczywistą siedzibę firmy w państwie należącym do Unii Europejskiej. Nie wystarczy jakikolwiek adres, ponieważ siedziba ma być bazą transportową.
Kolejnym wymogiem jest posiadanie dobrej reputacji. Brzmi absurdalnie, ale tak właśnie jest. Oznacza to w skrócie brak umyślnie popełnionych przestępstw, które są określone w osobnych ustawach i kodeksach.
Starosta właściwy lub Główny Inspektor Transportu Drogowego wydaje zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Konieczne jest też zabezpieczenie finansowe, które oznacza konkretne kwoty. Jest to 1800 euro za pierwszy pojazd, a za każdy kolejny 900 euro.
Zobacz naszą ofertę kursów na prawo jazdy na ciężarówki:
Przewoźników w transporcie międzynarodowym czeka kolejna zmiana. Konieczne będzie posiadanie licencji wspólnotowej. W pierwszej kolejności musimy zdobyć zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Licencja pozwala na wykonywanie transportu międzynarodowego.
Dokument można uzyskać na okres 5 lub 10 lat. Koszt wydania licencji wspólnotowej na 5 lat to 4000 zł i 400 zł za każdy wypis z licencji. Jeżeli zależy nam na licencji ważnej do 10 lat to musimy zapłacić 8000 zł i 880 zł za każdy kolejny wypis.
Licencję wspólnotową wystawia Główny Inspektor Transportu Drogowego. Na decyzję będziemy musieli poczekać przynajmniej miesiąc, ale czas ten może wydłużyć się nawet do trzech miesięcy.
Konieczność posiadania urządzeń rejestrujących
Przewoźnicy mogą póki co odetchnąć z ulgą, ponieważ konieczność posiadania i używania tachografu w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wejdzie dopiero od lipca 2026 roku. Oznacza to oczywiście, że będzie trzeba dostosować się do przepisów dotyczących odpoczynku i czasu jazdy kierowców.
Zmiany w transporcie do 3,5t – nowe przepisy
W tym roku wprowadzony został nowy Pakiet Mobilności. Tym samym pojawiają się zupełnie nowe zasady dla samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to, że zarówno przedsiębiorcy, jak i kierowcy muszą szykować się na duże zmiany, których skutkiem będzie więcej formalności i niestety również kosztów. Najważniejsze z nich weszły w życie już 21 maja 2022 roku.
Konieczność posiadania certyfikatu kompetencji zawodowych oraz zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
Aby uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego trzeba spełnić kilka wymogów. Przede wszystkim musimy posiadać stałą i rzeczywistą siedzibę firmy w państwie należącym do Unii Europejskiej. Nie wystarczy jakikolwiek adres, ponieważ siedziba ma być bazą transportową.
Kolejnym wymogiem jest posiadanie dobrej reputacji. Brzmi absurdalnie, ale tak właśnie jest. Oznacza to w skrócie brak umyślnie popełnionych przestępstw, które są określone w osobnych ustawach i kodeksach.
Starosta właściwy lub Główny Inspektor Transportu Drogowego wydaje zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Konieczne jest też zabezpieczenie finansowe, które oznacza konkretne kwoty. Jest to 1800 euro za pierwszy pojazd, a za każdy kolejny 900 euro.
Zobacz naszą ofertę kursów na prawo jazdy na ciężarówki:
–Kurs prawa jazdy kat. C
–Kurs prawa jazdy kat. C+E
Konieczność posiadania licencji wspólnotowej
Przewoźników w transporcie międzynarodowym czeka kolejna zmiana. Konieczne będzie posiadanie licencji wspólnotowej. W pierwszej kolejności musimy zdobyć zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Licencja pozwala na wykonywanie transportu międzynarodowego.
Dokument można uzyskać na okres 5 lub 10 lat. Koszt wydania licencji wspólnotowej na 5 lat to 4000 zł i 400 zł za każdy wypis z licencji. Jeżeli zależy nam na licencji ważnej do 10 lat to musimy zapłacić 8000 zł i 880 zł za każdy kolejny wypis.
Licencję wspólnotową wystawia Główny Inspektor Transportu Drogowego. Na decyzję będziemy musieli poczekać przynajmniej miesiąc, ale czas ten może wydłużyć się nawet do trzech miesięcy.
Konieczność posiadania urządzeń rejestrujących
Przewoźnicy mogą póki co odetchnąć z ulgą, ponieważ konieczność posiadania i używania tachografu w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wejdzie dopiero od lipca 2026 roku. Oznacza to oczywiście, że będzie trzeba dostosować się do przepisów dotyczących odpoczynku i czasu jazdy kierowców.
Powiązane wpisy:
Brak powiązanych wpisów.