ul. Fabryczna 110, Marki +48 570 290 260 biuro@gsszkolenia.pl

SZKOLENIA DLA KIEROWCÓW

Co to jest transport drobnicowy?

    You are currently here!
  • Home
  • Poradniki Co to jest transport drobnicowy?
Co to jest transport drobnicowy?

Co to jest transport drobnicowy?

31 maja 2022 gsszkolenia Comments Off

Najłatwiej byłoby przewieźć dużą ilość towaru z punktu A do punktu B przy użyciu wielkiej naczepy. Niestety nie zawsze jest tak łatwo. Czasami ładunek jest niewielki lub punkty docelowe są rozproszone po całym kraju. Niemożliwe jest więc zastosowanie cało pojazdowego transportu ze względów ekonomicznych. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi transport drobnicowy.

 

Transport drobnicowy – co to takiego?

Jak sama nazwa wskazuje, transport drobnicowy to przewóz drobnych ładunków. Zazwyczaj mają też różne opakowania, kształty, a ich masa jest niewielka. Wypełnienie nimi całego pojazdu czy kontenera nie byłoby możliwe, więc łączy się je w punktach przeładunkowych na jeden transport. To rozwiązanie jest ekonomiczna, ale też trudne logistycznie.

Odbiorcy i nadawcy przesyłek są rozproszeni, więc organizacja transportu bywa niezwykle skomplikowana. Konieczne jest ustalenie najbardziej dogodnej trasy i efektywne załadowanie pojazdu wieloma ładunkami drobnicowymi. To sprawia, że czas dostawy może być dłuższy, ale też bardziej opłacalny.

 

Rodzaje ładunków drobnicowych

Ładunki drobnicowe można podzielić ze względu na rodzaj opakowania, który jest wykorzystany do transportu. Najczęściej są to kartony, klatki, skrzynie, beczki, worki, butle, kosze czy balony. Dobór odpowiedniego opakowania zależy oczywiście od ładunku – jego rodzaju, kształtu czy masy. Każdemu zależy przecież żeby ładunek dojechał nienaruszony.

 

Dobór odpowiedniego opakowania

Transport drobnicowy to trudna gałąź transportu. Przesyłki są bardzo różne, odbiera się je z wielu punktów rozsianych po całym kraju, a w między czasie może dojść do uszkodzeń. Najczęściej produkty narażone są na zagrożenia mechaniczne, ponieważ opakowanie może ulec uszkodzeniu. Do przesyłki może też dostać się środek chemiczny, ale również grzyby, bakterie czy insekty. Paczka może być narażona na szkodliwe działanie warunków atmosferycznych.

Ze względu na tak wysoką podatność na uszkodzenia, dobór odpowiedniego opakowania jest niezwykle ważny. Należy zachować ostrożność, a opakowanie dobrać do wymiarów i masy towarów. Nie zawsze jest to łatwe, ale w przeciwnym razie możemy narazić się na spore straty. Opakowanie powinno więc zabezpieczyć ładunek, być oznakowane w celu ułatwienia magazynowania i transportu oraz wskazywać zawartość

 

Jakich ładunków nie przewieziemy transportem drobnicowym?

Niestety nie każdy rodzaj ładunków możemy przewieźć transportem drobnicowym. Przepisy prawa narzucają pewne ograniczenia. Zatem transportem drobnicowym nie przewieziemy: zwierząt, broni, materiałów wybuchowych, żywych roślin, towarów ponadgabarytowych, papierów wartościowych, towarów z krótkim terminem ważności, wyrobów jubilerskich czy wyrobów farmaceutycznych.

 

Wady i zalety transportu drobnicowego

Transport drobnicowy ma zarówno kilka zalet, jak i wad. Największą wadą jest spora podatność na uszkodzenia, które wynikają ze złego zabezpieczenia. Oprócz tego cały proces jest dosyć skomplikowany, co sprawia, że przestrzeń ładunkowa może nie zostać w pełni wykorzystana, a przeładunki i wyładunki zajmują sporo czasu. Zalety to przede wszystkim korzystna cena transportu i możliwość przewiezienia mniejszych ładunków, które nie wykorzystają całej przestrzeni pojazdu.

 

Wymagane uprawnienia do transportu drobnicowego

W transporcie drobnicowym niezbędny jest kierowca, który ma wymagane uprawnienia. Rodzaj prawa jazdy zależy oczywiście od pojazdu, jakim będzie się on przemieszczał. Przy pojeździe którego masa całkowita przekracza 3,5 tony konieczny będzie kurs prawa jazdy kat. C i zdanie egzaminu. W takiej sytuacji dopuszczalne będzie też ciągnięcie przyczepy, która nie przekracza 750 kg. Jeżeli przyczepa jest cięższa, to niezbędny będzie kurs prawa jazdy kat. C+E. Takie prawo jazdy pozwala więc na prowadzenie pojazdu, którego masa całkowita przekracza 3,5 tony, a przyczepa przekracza 750 kg.