Zawód kierowcy zawodowego od wielu długich lat cieszy się dużą popularnością i zainteresowaniem. Transport rzeczy bądź osób jest dziś powszechnie spotykaną praktyką. Jednak oprócz konieczności zachowania i spełnienia bardzo wielu wymogów i standardów, kluczową kwestią jest także czas pracy kierowcy. Jak go obliczyć i ile wynosi? Przyjrzyjmy się zagadnieniu z bliska. Gotowi na garść praktycznych wskazówek? Ciekawi? Zaczynamy!
Tygodniowy czas pracy kierowcy
Tachograf jest urządzeniem, które kontroluję dzienny i tygodniowy czas pracy kierowcy. Czas pracy tygodniowy obliczany jest wedle ściśle określonych reguł. Przyjmuje się, że tydzień pracy rozpoczyna się o godzinie 0:00 w poniedziałek, a jego zakończenie ma miejscem o godzinie 24:00 w niedzielę. W takim okresie czasu każdy kierowca zawodowy może przejechać maksymalnie 56 godzin, co daje 8 godzin dziennie. Co więcej, pomiędzy przyjmowanymi zmianami każdy kierowca jest zobowiązany poświęcić czas na odpoczynek- regularny, po sześciu cyklach pracy, wynosi 45 godzin, a skrócony 24 godziny, który powinien mieć miejsce trzykrotnie pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi. Również bardzo ważna jest sama kwalifikacja wstępna kierowcy i o niej musimy pamiętać. Przede wszystkim gdy zależy nam na takiej pracy to musimy posiadać prawo jazdy kategorii C lub prawo jazdy kategorii C+E gdy chcemy jeździć z naczepą lub przyczepą.
Zaznaczyć należy, że tygodniowy czas pracy kierowcy zawodowego może zostać przedłużony do 60 godzin w sytuacji, gdy średni tygodniowy czas pracy nie będzie wyższy niż 48 godzin w maksymalnym, czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym.
Czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie
Podczas pracy w załodze, liczony jest czas pracy dla zespołu, jak i każdego, poszczególnego kierowcy. Zmiana załogi może trwać maksymalnie 30 godzin. W trakcie takiego okresu każdy z kierowców jest uprawniony do prowadzenia pojazdu mechanicznego przez 9 godzin, a dwa razy w tygodniu może być to czas wydłużony do 10 godzin. Oprócz tego każdy z kierowców powinien posiadać 9- godzinny odpoczynek.
Kiedy drugi z kierowców w czasie jazdy znajduje się na miejscu pasażera, wówczas czas ten zalicza się do jego czasu dyżuru. Przepisy dopuszczają również możliwość odbycia 45- minutowego odpoczynku w tym czasie, jednak kierowca nie może wówczas uczestniczyć w pomoc w prowadzeniu pojazdu. Wszelkie czynności powinny zostać zarejestrowane w tachografie. Każde urządzenie ma miejsca na dwie karty, dzięki czemu z łatwością będzie rejestrować pracę dwóch kierowców.
Jaki liczyć czas pracy kierowcy?
Właściwe obliczanie czasu pracy kierowców zawodowych to nie tylko komfort pracy, bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego, ale także uniknięcie dotkliwych kar za nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów. Co więcej, kary dotyczą nie tylko konkretnego kierowcy, ale także całego przedsiębiorstwa transportowego. Warto zatem znać zasady, według których należy obliczać czas pracy kierowcy zawodowego. Pamiętajmy również, ze nie jest to samo co profil kierowcy i te rzeczy należy rozróżniać.
Czas pracy kierowcy obejmuje nie tylko samą jazdę wybranym pojazdem mechanicznym, ale także inne czynności związane z wykonywaną pracą. Do najbardziej popularnych zaliczyć należy m.in.: zabezpieczenie towaru, czynności związane ze spedycją, czas na załatwienie formalności niezbędnych do transportu, codzienna obsługa pojazdów i naczep czy czas, w którym kierowcy pozostaje w gotowości do pracy, tj. podczas wyładunku czy załadunku kiedy czas ich trwania nie był znany. Oczywiście to samo tyczy się wszystkich rodzajów cystern bez wyjątku.
Do czasu pracy kierowców nie wlicza się czasu dyżuru, podczas którego kierowcy nie wykonują pracy, nieuzasadnionych postojów, jak również nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
Właściwe obliczanie czasu pracy kierowców zawodowych jest kwestią priorytetową. Przestrzeganie przepisów prawa i uregulowań pozwala na bezpieczną i komfortową jazdę.
Czas pracy kierowcy – czym jest?
Zawód kierowcy zawodowego od wielu długich lat cieszy się dużą popularnością i zainteresowaniem. Transport rzeczy bądź osób jest dziś powszechnie spotykaną praktyką. Jednak oprócz konieczności zachowania i spełnienia bardzo wielu wymogów i standardów, kluczową kwestią jest także czas pracy kierowcy. Jak go obliczyć i ile wynosi? Przyjrzyjmy się zagadnieniu z bliska. Gotowi na garść praktycznych wskazówek? Ciekawi? Zaczynamy!
Tygodniowy czas pracy kierowcy
Tachograf jest urządzeniem, które kontroluję dzienny i tygodniowy czas pracy kierowcy. Czas pracy tygodniowy obliczany jest wedle ściśle określonych reguł. Przyjmuje się, że tydzień pracy rozpoczyna się o godzinie 0:00 w poniedziałek, a jego zakończenie ma miejscem o godzinie 24:00 w niedzielę. W takim okresie czasu każdy kierowca zawodowy może przejechać maksymalnie 56 godzin, co daje 8 godzin dziennie. Co więcej, pomiędzy przyjmowanymi zmianami każdy kierowca jest zobowiązany poświęcić czas na odpoczynek- regularny, po sześciu cyklach pracy, wynosi 45 godzin, a skrócony 24 godziny, który powinien mieć miejsce trzykrotnie pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi. Również bardzo ważna jest sama kwalifikacja wstępna kierowcy i o niej musimy pamiętać. Przede wszystkim gdy zależy nam na takiej pracy to musimy posiadać prawo jazdy kategorii C lub prawo jazdy kategorii C+E gdy chcemy jeździć z naczepą lub przyczepą.
Zaznaczyć należy, że tygodniowy czas pracy kierowcy zawodowego może zostać przedłużony do 60 godzin w sytuacji, gdy średni tygodniowy czas pracy nie będzie wyższy niż 48 godzin w maksymalnym, czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym.
Czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie
Podczas pracy w załodze, liczony jest czas pracy dla zespołu, jak i każdego, poszczególnego kierowcy. Zmiana załogi może trwać maksymalnie 30 godzin. W trakcie takiego okresu każdy z kierowców jest uprawniony do prowadzenia pojazdu mechanicznego przez 9 godzin, a dwa razy w tygodniu może być to czas wydłużony do 10 godzin. Oprócz tego każdy z kierowców powinien posiadać 9- godzinny odpoczynek.
Kiedy drugi z kierowców w czasie jazdy znajduje się na miejscu pasażera, wówczas czas ten zalicza się do jego czasu dyżuru. Przepisy dopuszczają również możliwość odbycia 45- minutowego odpoczynku w tym czasie, jednak kierowca nie może wówczas uczestniczyć w pomoc w prowadzeniu pojazdu. Wszelkie czynności powinny zostać zarejestrowane w tachografie. Każde urządzenie ma miejsca na dwie karty, dzięki czemu z łatwością będzie rejestrować pracę dwóch kierowców.
Jaki liczyć czas pracy kierowcy?
Właściwe obliczanie czasu pracy kierowców zawodowych to nie tylko komfort pracy, bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego, ale także uniknięcie dotkliwych kar za nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów. Co więcej, kary dotyczą nie tylko konkretnego kierowcy, ale także całego przedsiębiorstwa transportowego. Warto zatem znać zasady, według których należy obliczać czas pracy kierowcy zawodowego. Pamiętajmy również, ze nie jest to samo co profil kierowcy i te rzeczy należy rozróżniać.
Czas pracy kierowcy obejmuje nie tylko samą jazdę wybranym pojazdem mechanicznym, ale także inne czynności związane z wykonywaną pracą. Do najbardziej popularnych zaliczyć należy m.in.: zabezpieczenie towaru, czynności związane ze spedycją, czas na załatwienie formalności niezbędnych do transportu, codzienna obsługa pojazdów i naczep czy czas, w którym kierowcy pozostaje w gotowości do pracy, tj. podczas wyładunku czy załadunku kiedy czas ich trwania nie był znany. Oczywiście to samo tyczy się wszystkich rodzajów cystern bez wyjątku.
Do czasu pracy kierowców nie wlicza się czasu dyżuru, podczas którego kierowcy nie wykonują pracy, nieuzasadnionych postojów, jak również nieprzerwanego odpoczynku dobowego.
Właściwe obliczanie czasu pracy kierowców zawodowych jest kwestią priorytetową. Przestrzeganie przepisów prawa i uregulowań pozwala na bezpieczną i komfortową jazdę.
Powiązane wpisy: